Den vigtigste faktor, når man prissætter en speak, voiceover eller indtaling er udnyttelsen / udbredelsen. Altså hvor og hvor længe speaken skal bruges.
Førhen var det normalt, at en voiceover artist blev afregnet for det fysiske arbejde med at indtale speaken og så derudover en pris for udnyttelsen af speaken og givne medier i en given periode.
Hos mig får du altid en fast pris inklusiv buyout rettigheder til de valgte medier. Det betyder, at du frit kan benytte indtalingen i de medier, som vi har aftalt, for altid. Det synes jeg er nemmest for alle og mest fair.
Der er stor forskel på, hvor stor eksponeringen er i forskellige medier og hvor længe speaken skal bruges. Et onboarding kursus for ansatte i en mindre virksomhed bruges måske af 50 personer i løbet af et par år. Et reklamespot på landsdækkende TV kan derimod ramme flere millioner mennesker i løbet af få dage. Og derfor svinger prisen også meget afhængigt af det. Her er de typiske medieområder:
Særligt indenfor reklamer er det meget typisk, at man indtaler flere versioner af det samme spot. Det kan bruges til at teste spottet af i forskellige kanaler og hos forskellige målgrupper. Og så skal nogle spots kunne bruges i forskellige medier, hvor længden af spottet er forskellig. Det forklarer jeg her:
Antallet af ord er som regel kun en faktor ved større og teksttunge opgaver som lydbøger og e-learning kurser. Her fastsættes prisen typisk pr ord og du opnår typisk en væsentlig rabat ved store ordmængder. Nogle foretræker at prissætte pr færdigindlæst time. Men det betyder så, at både speakeren og kunden først kender den endelige pris, når opgaven er færdigindlæst. Og at opgaver, hvor der tales langsommere bliver forholdsvis dyrere. Jeg foretrækker at prissætte pr ord.
Hos mig betaler du en fast pris pr ord eller vi aftaler en fast pris på hele opgaven hvis du kun omtrent kender opgavens omfang. Det synes jeg er mest fair.