Du har selvfølgelig læst dit manus igennem mange gange inden du sender det til speak hos din voiceover artist. Men der er faktisk flere ting, som du sikkert ikke tænker over, der kan spænde ben for at indtalingen sidder lige i skabet første gang. Det kan være:
Specielle navne og stednavne
Hvordan udtaler man dit firmanavn eller din direktørs navn? Hvis der kan opstå tvivl så indtal en memo på din telefon og send sammen med dit speak manus
Internet og e-mail adresser
Skal www udtales "3 gange dobbelt-v", "vvv" eller "dobbelt-v dobbelt-v dobbelt-v"? Skal @ udtales "snabel-a" eller det engelske "at"? Punktum.dk eller dot.dk
Nummerede lister
Prøv at læse min overskift med de 5 chekcs op for dig selv. Skal tallene læses op eller ej?
Ord, der skal have ekstra betoning
Markér meget gerne de ord i dit manus med fed eller understregning, som du gerne vil have ekstra betoning og tryk på. Det gør det meget nemmere, at ramme lige præcis det udtryk, du går efter
Forkortelser
Skriv forkortelserne med hele ord, med mindre de skal udtales som forkortelser. Skriv "fra og med" i stedet for f.o.m. og "og så videre" i stedet for etc / osv
Priser
Hvordan udtales 1199,-? Ettusind ethundrede og nioghalvfems? Ellevehundrede nioghalvfems? Med eller uden "kroner"?
En dygtig speaker og voiceover artist mestrer mange genrer og kan bruge sin stemme bredt og med stor variation. De fleste styrer dog instinktivt efter en bestemt stil, når de ser et manus. Overvej derfor hvilken stil, du ønsker dit manus skal speakes i. Her er nogle af mest typiske stilarter:
Naturligt speak
Du ønsker, at speakeren skal indtale din tekst som om han eller hun sidder overfor dig og I har en almindelig samtale
Venlig info / e-learning speak
Informativ, tydelig og med dynamik og smil
Neutral info speak
Fokus på fakta og ikke så meget andet. Tonelejet er ikke så dynamisk
Empatisk info speak
Følelser. Medfølende. Bruges typisk til nødhjælpsorganisationer og indsamlinger
Explainer speak
"Her er Bent. Han vil gerne købe en ny bil" - du kender sikkert stilen. Frisk. Venlig
Corporate speak
Seriøst. Patos. Store ord. Stor stemme. Ofte et dybere stemmeleje
Soft selling reklame speak
Forførende. Legende. En reklame, det er helt ok at lytte til
Hard selling reklame speak
Fuld fart! Masser af energi! TILBUD TILBUD TILBUD
Lyrisk reklame speak
Tænk livsstil. Underspillet. Forførende. Specielt. Bryd med det kendte
Narrativ reklame speak
Fortællende. Underholdende. Indlevende. Er det overhovedet en reklame?
Forskellen på at læse i hovedet og læse højt er stor. Du læser langt hurtigere end du taler. Derfor kan du hurtigt blive overrasket over, hvor lang den færdige speak bliver i forhold til hvad du troede. Hvis din speak har en tidsbegrængsning, så tag tid mens du læser dit manus højt. Husk at holde et normalt / halvlangsomt tempo. En speak, der er for hurtig og ikke har naturlige pauser virker stressende. En indtaling med "normal" hastighed er på omkring 7200 ord per time eller 120 ord per minut.
Langt de fleste tekster fungerer bedst, når du skriver, som du taler. Og når du holder dine sætninger korte og præcise. Mange har en tendens til at forfine deres sprog, når det kommer på skrift. Men hvorfor? Tænk over hvordan din tekst opleves hos modtageren. Hvordan ville du tale til en person fra din målgruppe, hvis du sad overfor vedkommende og fortalte dit budskab? I lange, snørklede sætninger med mange lange ord og som det ses her, med indskudte sætninger, eller:
Enkelt og forståeligt?
Overvej og fortæl hvem din målgruppe er. Der er stor forskel på, at tale til børn og ældre. Eller hvordan man formidler sikkerhedsprocedurer på en byggeplads eller inforation om koncernes nye vision. Det er de små forskelle, der tæller og de kan gøre hele forskellen på en god speak og en fantastisk speak