Den vigtigste faktor, når man prissætter en speak, voiceover eller indtaling er udnyttelsen / udbredelsen. Altså hvor og hvor længe speaken skal bruges.
Førhen var det normalt, at en voiceover artist blev afregnet for det fysiske arbejde med at indtale speaken og så derudover en pris for udnyttelsen af speaken og givne medier i en given periode.
Hos mig får du altid en fast pris inklusiv buyout rettigheder til de valgte medier. Det betyder, at du frit kan benytte indtalingen i de medier, som vi har aftalt, for altid. Det synes jeg er nemmest for alle og mest fair.
Der er stor forskel på, hvor stor eksponeringen er i forskellige medier og hvor længe speaken skal bruges. Et onboarding kursus for ansatte i en mindre virksomhed bruges måske af 50 personer i løbet af et par år. Et reklamespot på landsdækkende TV kan derimod ramme flere millioner mennesker i løbet af få dage. Og derfor svinger prisen også meget afhængigt af det. Her er de typiske medieområder:
Intern brug
Speaken anvendes udelukkende internt hos kunden. For eksempel til undervisning eller information til virksomhedens ansatte på kundens intranet
Egne SoMe kanaler / eget website
Speaken bruges på kundens egne SoMe kanaler og / eller på kundens eget website. Det kunne være en præsentationsvideo af kundes kerneprodukt eller vision
Betalt online kampagne
Speaken anvendes til betalt markedsføring på SoMe som Facebook, Instagram, TikTok eller YouTube. Typisk som reklamer inden eller under vidoen du vil se
Biograf
Speaken anvendes til markedsføring i biografen inden filmen
Broadcast - radio
Speaken bruges til markedsføring i radioen. Typisk inddeles denne kategori i lokalradio, regionalradio og landsdækkende radio
Broadcast - TV
Speaken bruges til markedsføring i TV. Typisk inddeles denne kategori i lokal-tv, regional-tv og landsdækkende tv
Særligt indenfor reklamer er det meget typisk, at man indtaler flere versioner af det samme spot. Det kan bruges til at teste spottet af i forskellige kanaler og hos forskellige målgrupper. Og så skal nogle spots kunne bruges i forskellige medier, hvor længden af spottet er forskellig. Det forklarer jeg her:
Main spot
Hovedreklamen - typisk den længste, hvor alle de ønskede budkaber er med. og måske bruges der både tid på branding af produktet og så et egentligt tilbud
Cutdown
En kortere verison af main spot. Kan bruges når main spot har kørt et stykke tid eller i kanaler hvor man ikke har den fulde spotlængde til rådighed. Måske er main spot 30 sekunder og så laver man en cutdown på 15 sekunder
Tags / tag-ons
Et ekstra stykke reklame, der kan sættes på det originale spot.Typiske er der tale om et nyt tilbud, der kædes samme med brandingen fra det originale spot
Payoffs og CTAs
Det er meget typisk, at man skriver forskellige payoffs eller CTAs (call to action) så kunden kan teste de forskellige budkaber af eller præsentere dem over tid
Antallet af ord er som regel kun en faktor ved større og teksttunge opgaver som lydbøger og e-learning kurser. Her fastsættes prisen typisk pr ord og du opnår typisk en væsentlig rabat ved store ordmængder. Nogle foretræker at prissætte pr færdigindlæst time. Men det betyder så, at både speakeren og kunden først kender den endelige pris, når opgaven er færdigindlæst. Og at opgaver, hvor der tales langsommere bliver forholdsvis dyrere. Jeg foretrækker at prissætte pr ord.
Hos mig betaler du en fast pris pr ord eller vi aftaler en fast pris på hele opgaven hvis du kun omtrent kender opgavens omfang. Det synes jeg er mest fair.